Stresul

Daca vedeti articolul in limba romană inseamnă că este tradus automat din engleza si poate prezenta unele greseli in exprimare.

Stresul afectează toată lumea. Cu toții avem atât de multe cereri cu privire la timpul și energia noastră – muncă , copii, acasă, grijă de cineva , examene, relații, griji pentru bani . Este ușor să te simți stresat și copleșit uneori.

Unele stresuri pot fi bune. Ne poate ajuta să ne simțim atenți și motivați. Însă, atunci când se simte că cererile cresc prea mult și începem să ne luptăm, stresul poate avea un impact mare asupra sănătății noastre și a modului în care ne simțim. Această secțiune vă poate ajuta să înțelegeți mai multe despre stres, să explorați diferite tehnici de auto-ajutor și să vă ajute să găsiți serviciile psihologie si psihoterapie potrivite în Cluj-Napoca

Ce este stresul?

Cuvântul „stres” este folosit în mod obișnuit pentru a însemna senzația copleșitoare de anxietate pe care o întâmpinăm atunci când problemele sau presiunile sunt prea mari și nu credem că putem face față.

Un nivel moderat de stres poate fi util în situațiile în care trebuie să ne comportăm bine, cum ar fi să lucrăm până la un termen limită sau să concurăm într-o competiție.

Această curbă a stresului arată modul în care oarecare stres ne poate ajuta să lucrăm cât mai bine, dar și ce se întâmplă atunci când cererile devin prea mari.

Punctul în care am putea începe să luptăm este foarte personal – percepția fiecăruia despre ceea ce este stresant este diferit și fiecare are probleme și cerințe diferite.

Răspunsul la „fuga sau luptă” sau „amenințare” a evoluat în urmă cu milioane de ani, când oamenii timpurii au întâlnit adesea pericole bruște de viață. În fața unui tigru dințat cu sabre, să poată fugi sau să lupte era atunci vital pentru supraviețuirea noastră.

Imediat ce răspunsul este declanșat, hormonii numiți adrenalină și cortizol sunt eliberați în fluxul sanguin. Acești hormoni cresc tensiunea arterială pentru a ne ajuta să reacționăm mai rapid și să creăm mai multă energie pentru alergare. Sistemele fizice care nu sunt esențiale în timpul unei vieți sau a unei situații de deces, inclusiv sistemele digestive, imune și reproductive sunt mai puțin active.

Aceste modificări fizice pot afecta modul în care ne comportăm și ne pot afecta sănătatea – o persoană care experimentează răspunsul poate:

  • Este dificil să te relaxezi sau să te concentrezi la orice altceva decât presupusul pericol.
  • Apare mai agresiv sau impulsiv.
  • Reactionați excesiv, începeți să căutați „amenințări” sau pericole ascunse sau simțiți-vă „sub atac”.
  • Respirați mai adânc sau mai puțin adânc și simțiți-vă capul ușor.
  • Aveți dificultăți în somn și observați o scădere a antrenării sexuale.
  • Este mai dificil să preiați sau să vă amintiți informațiile.
  • Ridicați mai multe răceli și infecții și aveți mai multe șanse de a dezvolta probleme de sănătate pe termen lung, cum ar fi bolile de inimă.
  • Bea mai mult alcool pentru a încerca să te relaxezi.

Nu ne mai confruntăm cu amenințarea reprezentată de animalele sălbatice, dar acest răspuns poate fi totuși salvator de viață atunci când întâmpinăm pericole reale, cum ar fi, de exemplu, să pășim în fața unei mașini în viteză.

Cu toate acestea, stresurile moderne nu pun în pericol viața. Pot fi mari schimbări de viață precum divorțul, concedierea, căsătoria sau un copil sau tulburări emoționale majore precum moartea unui prieten apropiat sau a unei rude. Sau pot fi mai multe probleme de zi cu zi, cum ar fi:

  • Să rămâi blocat la serviciu atunci când trebuie să-i alegi pe copii de la școală.
  • Revizuind târziu în noapte pentru un examen.
  • Necesarul de a cumpăra o mașină de spălat nouă atunci când scade chiria.
  • Fiind spus despre o problemă cu beneficiile tale.

Din păcate, aceste situații cotidiene pot declanșa în continuare același răspuns automat. Corpurile noastre reacționează ca și cum am fi într-un pericol fizic real.

Care sunt semnele stresului?

Stresul poate schimba modul în care ne simțim și ne comportăm. Cineva cu un nivel ridicat de stres poate prezenta unele dintre următoarele semne:

  • Simțiți-vă anxietate, amețită, încordată sau „pe margine”.
  • Să vă supărați ușor sau să vă supărați.
  • Respirație mai profundă sau mai puțin adâncă.
  • Gură uscată.
  • Stomacul zbuciumat.
  • Dificultate de concentrare asupra unei sarcini sau de abordare a unei probleme care provoacă stresul.
  • Mușchii rigizi și tensionați ai umărului.
  • Transpiraţie.
  • Scădere a antrenării sexuale.
  • Pierderea poftei de mâncare sau confortul mâncării.
  • Dificultate de relaxare sau de dormit.
  • Este greu să iei sau să ții minte informații.
  • Retrageți de la oameni sau activități și hobby-uri obișnuite.
  • Bea mai mult alcool sau fumează prea mult.
  • Dureri de cap, migrene, boală, diaree, atacuri de panică sau hiperventilație (respirație rapidă).
  • Hipertensiune arterială sau probleme la stomac, cum ar fi sindromul de colon iritabil.

Care sunt principalele cauze ale stresului?

Schimbările mari de viață, tulburările emoționale majore, bolile și dificultățile la domiciliu sau la locul de muncă sunt factori care pot provoca stres. Cineva este deosebit de probabil să simtă stres dacă se confruntă cu acumularea de probleme diferite.

Luați în considerare stresul pe care îl puteți suferi. Aveți grijă specială dacă aveți sau ați experimentat recent una sau mai multe dintre următoarele:

  • Boala sau moartea unui prieten apropiat, partener sau rudă.
  • O boală sau un diagnostic grav.
  • o nastere.
  • A se casatori.
  • Casa de mutare.
  • Probleme de relație, despărțire / divorț.
  • Crima incluzând crima de ură, abuzul sau criminalitatea violentă.
  • Datorii și griji pentru bani .
  • Probleme familiale sau dezacord cu familia, prietenii sau vecinii.
  • Examene.
  • Probleme legale.
  • Redundanță, șomaj de lungă durată, teama de a-ți pierde locul de muncă sau de a căuta un loc de muncă nou.
  • Schimbări majore sau probleme la locul de muncă sau la colegiu (inclusiv relații dificile, intimidare sau hărțuire, care lucrează într-un loc de muncă ostil, începe un nou loc de muncă).
  • Presiune crescută la muncă și ore lungi de lucru.
  • Trăind cu un partener sau membru al familiei abuziv, imprevizibil sau violență.
  • Probleme cu jocurile de noroc sau consumul de alcool / droguri.
  • O condamnare la închisoare.

Unii sunt mai susceptibili de a suferi din cauza stresului?

Personalitatea poate juca un factor important în experimentarea stresului. Ceea ce poate fi stresant pentru o persoană poate părea o provocare pozitivă pentru o altă persoană sau pur și simplu nu este o problemă pentru alta.

Practicienii din domeniul sănătății au identificat următorul set de caracteristici care pot face mai probabil ca cineva să experimenteze stresul. Dacă recunoașteți majoritatea acestor caracteristici, aveți grijă deosebită de bunăstarea voastră:

Simte presiune pentru a face performanță

  • Foarte competitiv și condus.
  • Totul trebuie să fie perfect.
  • Foarte axat pe muncă – puține interese sociale.

Simte presiune pentru finalizare

  • Nerăbdător – nu-i place să aștepte sau să aibă plăcere să facă ceva în timpul liber.
  • Tendința de a duce munca la domiciliu și este dificilă obținerea unui echilibru între viață și viață.
  • Trebuie să termine totul.

Dificultate de așteptare sau relaxare

  • Îi place să facă mai multe lucruri simultan.
  • Vorbește repede și face totul cu viteză.
  • Nu se relaxează niciodată – mereu din mers și nu poate sta liniștit.
  • Întotdeauna devreme pentru programări.
  • Întrerupe alte persoane atunci când încearcă să vorbească.

Dificultate de gestionare a sentimentelor

  • Nu exprimă sentimente.
  • Nerăbdător de sentimentele altora.

Alți factori pot face pe cineva mai probabil să se simtă neliniștit și să-și facă griji pentru probleme sau probleme percepute:

  • Experiențele timpurii (în special sub vârsta de trei ani) – copiii care se confruntă cu frica de pericol mai des, nu se simt protejați sau încurajați sau care se confruntă cu tulburări precum boala, separarea părinților sau școlile care se mută – sunt mai susceptibili să simtă anxietate ca adulții. Un copil care vede un părinte îngrijorat în mod constant poate învăța acest comportament și se îngrijorează mai mult ca adult.
  • O experiență traumatică de viață – când cineva este expus la un pericol care poate pune viața (în special în copilărie) sau experiențe precum crima de ură sau intimidarea.
  • Stiluri de viață stresante – oameni care lucrează sub multă presiune timp de ore lungi sau lucrează în locuri de muncă ostile sau experimentează frică și dificultăți acasă.

Ce este stresul legat de muncă?

Puteți înțelege mai multe despre stresul legat de muncă și despre ce îl provoacă și să aflați câteva strategii de coping în secțiunea Probleme de lucru .

Este posibil să experimentați atât depresia, cât și stresul sau anxietatea?

Da. Probleme precum depresia , stresul, panica , furia și anxietatea nu sunt întotdeauna resimțite singure.

Este destul de comun, de exemplu, să experimentați anxietate și depresie în același timp. Simțirea scăzută sau deprimată poate face pe cineva să se simtă mai neliniștit și să-și facă griji mai mult; și experimentarea anxietății sau a stresului poate duce uneori la sentimentul scăzut sau deprimat.

Toți sunt diferiți – explorați mai multe domenii din această secțiune pentru a vă ajuta să înțelegeți mai pe deplin de ce s-ar putea să vă simțiți rău.

Cum mă pot ajuta?

Aflați cum puteți începe să abordați stresul și să aflați instrumente și tehnici utile care vă pot ajuta să vă simțiți mai bine în curând.

Controlul stresului

Găsiți strategii de coping utile

Aveți grijă de sănătatea dvs. fizică

Faceți timp pentru a vă relaxa

Gandeste-te si la aspectele pozitive ale zilei

Dormi mai bine