Exercitiul: Urmareste trenul mintii

Imagineaza-ti ca stai pe un pod de cale ferata si te uiti la trei seturi de sine. Pe fiecare set de sine se afla cate un tren minierm indepartandu-se incet de tine. Fiecare tren este compus dintr-un sir de mici vagoane, ce transporta minereu. Aparent fara sfarsit, toate cele trei trenuri pufaie incet, trecand pe sub pod.

Acum, in timp ce te uiti in jos, imagineaza-ti ca trenul din stanga duce doar “minereul’ lucrurilor pe care le observi in momentul prezent. Acest minereu este compus din senzatii, perceptii si emotii. Sunt lucruri cum ar fi sunetele pe care le auzi,palmele pe care le simti transpirate, batai de inima, tristetea pe care o observi si asa mai departe. Trenul din mijloc transporta doar gandurile tale: evaluarile, predictiile, autoconceptualizarile si asa mai departe. Trenul din dreapta transporta impulsurile de a actiona, ispita evitarii si tentatia de a-ti intoarce privirea, efortuile de a schimba subiectulm de a te ascunde etc. Poti considera urmarirea in acest fel a celor trei seturi de sine o metafora a urmaririi propriei minti.

Acum gaseste-ti un scaun confortabil, casa stai jos pentru o vreme, intr-un loc sa nu fii deranjat, unde sa poti avea liniste. Incepe exercitiul gandindu-te la o problema cu care te-ai luptat in ultimul timp apoi inchide ochii si imagineaza-ti cele trei seturi de sine. Sarcina ta este sa stai pe pod si sa te uiti. Daca descoperi ca mintea ta s-a dus in alta parte sau ca esti intr-unul din vagoanele care aluneca pe sine, luptandu-se cu continutul sau,cum ar fi evaluarea ca niciodata nu vei face ceva ca lumea ori convingerea ca nimic bun nu ti se poate intampla in viitor, aceasta poate fi un moment foarte important; defapt, este un scop major al acestui exercitiu.Observa ca te-a prins, ca te-a furat. Tine minte acest aspect si apoi intoarce-te, mental, pe pod, deasupra sinelor de cale ferata si priveste in jos, din nou. Daca esti in stare sa ramai pe pod, experienta ta ar putea sa arate ca in figura 1. Daca dispari in continut, experienta ta ar putea arata ca in figura 2.

psihologie psihoterapie exercitiu
                  Figura 1
psihologie psihoterapie exercitiu
                        Figura 2

 

 

 

 

 

 

 

Aminteste-ti ca senzatiile, perceptiile si emotiile din momentul prezent sunt in vagoanele din stanga ta. Gandurile sunt in vagoanele din mijloc. Strategiile de gestionare a dificultatilor si impulsurilor de a actiona se afla in vagoanele din dreapta. Vezi daca poti ramane pe pod, dar, daca l-ai parasit , pur si simplu observa ce s-a intamplat si intoarce-te pe pod. Acorda-ti cel putin trei minute doar pentru a urmari ce-ti apare.

Iar acum, scrie, in tabelul de mai jos ce ai observat atunci cand ai stat pe pod, urmarind cele trei seturi de vagoane.

Senzatii, perceptii si emotii actuale

 

 

Ganduri

 

 

Impulsuri, actiuni si strategii de infruntare a dificultatilor

     
     
     
     
     

Daca ai disparut, din punct de vedere psihologic, ori nici nu ai inceput exercitiul, sau ai ajuns cumva intr-unul din vagoane, ce s-a intamplat chiar inainte de asta? Ce tip de continut ti-a aparut in minte si te-a dat jos de pe pod? (Astfel de continuturi deosebit de frecvente sunt amintirile ce implica emotii puternice, gandurile despre exercitiul in sine si gandurile despre viitor). Acorda-ti cateva minute pentru a nota aceste lucruri, in spatiul de mai jos:

 

 

 

Acestea sunt lucrurile care “te-au agatat”, foarte probabil datorita fuziunii cognitive. Sarcina ta este sa inveti cum sa stai pe pod cat mai mult, iar atunci cand il parasesti, sa te intorci acolo mai repede.

Dr. Steven C. Hayes