De ce ne simtim anxiosi

Daca vedeti articolul in limba romană inseamnă că este tradus automat din engleza si poate prezenta unele greseli de exprimare.

Toată lumea se îngrijorează și simte din când în când puțină anxietate, mai ales atunci când trăiește o situație provocatoare. Cu toții am simțit că gâtul nostru se usucă, stomacul stomacului și inima bate mai repede atunci când ne confruntăm, de exemplu, la un interviu de muncă sau la un examen.

Dacă suntem sub control, să ne simțim puțin anxioși ne poate ajuta să fim atenți și concentrați uneori, ca acestea, atunci când trebuie să facem performanțe. Poate deveni o problemă, însă, atunci când se întâmplă prea des, continuă prea mult timp sau începe să ne afecteze viața de zi cu zi. Această secțiune vă poate ajuta să înțelegeți mai multe despre anxietate, să explorați diferite tehnici de auto-ajutor și să vă ajute să găsiți serviciile de psihoterapie potrivite în Cluj-Napoca sau online

De ce ne simțim anxioși?

Ați fost vreodată trezit noaptea de un zgomot și ați stat cu șurubul în picioare, alertat complet cu inima care bate, gata să reacționeze la un posibil pericol? Dacă te-ai trezi să te simți relaxat, nu ai fi fost pregătit să faci față amenințării cu care te-ai putea confrunta.

Anxietatea face parte dintr-un răspuns uman primitiv cunoscut sub numele de „Zbor sau luptă” care ne ajută să facem față pericolelor subite sau pe termen scurt. A evoluat cu milioane de ani în urmă, când oamenii timpurii întâmpinau deseori pericolele care pun viața în pericol. În fața unui tigru dințat cu sabre, să poată fugi sau să lupte era atunci vital pentru supraviețuirea noastră.

Răspunsul este declanșat imediat ce creierul conștientizează o amenințare. Hormonii numiți adrenalină și cortizol sunt apoi eliberați în fluxul sanguin, crescând tensiunea arterială pentru a ne ajuta să reacționăm rapid și să creăm mai multă energie pentru alergare. Sistemele fizice care nu sunt esențiale în timpul unei vieți sau a unei situații de deces, inclusiv sistemele digestive, imune și reproductive sunt mai puțin active.

Aceste modificări fizice pot afecta modul în care ne comportăm și ne pot afecta sănătatea – o persoană care experimentează răspunsul poate:

  • Este dificil să te relaxezi sau să te concentrezi la orice altceva decât presupusul pericol.
  • Apare mai agresiv sau impulsiv.
  • Reactionați excesiv, începeți să căutați „amenințări” sau pericole ascunse sau simțiți-vă „sub atac”.
  • Respirați mai adânc sau mai puțin adânc și simțiți-vă capul ușor.
  • Aveți dificultăți în somn și observați o scădere a antrenării sexuale.
  • Este mai dificil să preiați sau să vă amintiți informațiile.
  • Ridicați mai multe răceli și infecții și aveți mai multe șanse de a dezvolta probleme de sănătate pe termen lung, cum ar fi bolile de inimă.
  • Bea mai mult alcool pentru a încerca să te relaxezi.

Este posibil să nu mai facem față amenințării reprezentate de animalele sălbatice, dar același răspuns la amenințare este încă o parte a machiajului nostru corporal. Încă poate fi salvator de viață atunci când întâmpina pericole reale, cum ar fi, de exemplu, să pășești în fața unei mașini cu viteză. În zilele noastre, însă, cauzele de anxietate nu sunt de obicei periculoase pentru viață și sunt mai susceptibile să fie situații stresante sau provocatoare, ca acestea:

  • A rămâne blocat într-un blocaj de trafic.
  • Prinderea unui tren de o oră de vârf.
  • Un examen sau un interviu de muncă.
  • Mergând printr-un centru comercial aglomerat.
  • Aleargă târziu pentru o întâlnire importantă.
  • Respectarea unui termen de lucru.

Din păcate, aceste situații de zi cu zi pot declanșa același răspuns automat și reacționăm ca și când ne aflăm într-un pericol fizic real.

Ce poate provoca anxietate?

În timp ce toată lumea se va simți anxioasă din când în când, există multe motive pentru care cineva ar putea experimenta anxietate, care este mai severă și continuă mai mult timp:

  • Evenimente de viață stresante – cum ar fi suferințele , problemele de relație, sănătatea, pierderea locului de muncă, lucrul sub presiune timp îndelungat, grijile bănești sau un copil , în special atunci când evenimentele se petrec în același timp sau sunt în desfășurare de mai mulți ani.
  • Tipuri de personalitate – unele persoane care sunt în mod natural mai prudente, analitice sau gânditoare, de exemplu, pot fi mai susceptibile de a vă face griji și de a experimenta anxietatea.
  • O experiență traumatică sau dificilă de viață – când cineva întâmpină un pericol de amenințare a vieții sau înfricoșător ( în special în timpul copilăriei ) sau experiențe precum intimidarea sau hărțuirea.
  • Experiențele timpurii (în special sub vârsta de trei ani) – copiii care se confruntă mai des cu frica de pericol , nu se simt protejați sau încurajați sau care suferă perturbări precum boala, separarea părinților sau școlile care se mută – sunt mai susceptibili să simtă anxietate ca adulți . Un copil care vede un părinte îngrijorat în mod constant poate învăța acest comportament și se îngrijorează mai mult ca adult.

Unele simptome de anxietate sau starea de spirit scăzută pot avea o cauză care stă la baza sănătății fizice, incluzând probleme precum disfuncția tiroidiană, prea puțin sau prea mult calciu, deficiență severă de vitamina B12 și anemie severă. De asemenea, ele pot face parte dintr-o altă problemă, cum ar fi depresia sau psihoza.

Ce poate menține anxietatea?

Cu toții ne putem simți puțin anxioși din când în când, dar uneori poate continua și devine o problemă pe termen lung. Există multe cauze de anxietate . Unele persoane pot fi mai precaute și se îngrijorează mai mult, iar acest lucru poate deveni obișnuință. În timp ce unii oameni pot trece prin evenimente dificile din viață, ceea ce îi poate determina să se simtă mai anxioși sau să se îngrijoreze mai mult de întâmplări rele.

Se poate dezvolta un ciclu vicios care poate menține anxietatea. Cineva care are gânduri anxioase într-o anumită situație poate greși simptomele fizice neplăcute ale anxietății ca dovadă că se întâmplă ceva groaznic și acest lucru îi poate face să se simtă mai anxioși și să înrăutățească simptomele. Aceștia pot începe să se aștepte și să se teamă că vor simți aceste simptome în anumite situații. Iar acest lucru ajută de fapt la declanșarea simptomelor de care se tem că vor avea.

Comportamente de siguranță și de evitare

Senzația de anxietate poate fi foarte neplăcută. Este firesc să vrei să găsești modalități de a face față. Comportamentele de siguranță sunt lucruri pe care le puteți face pentru a vă simți mai în siguranță și pentru a vă reduce anxietatea, cum ar fi în orice moment să transportați medicamente cu dvs. sau să stați lângă ieșire. Unii oameni pot începe, de asemenea, să evite sau să vrea să scape de situații care îi fac să se simtă neliniștiți ca fiind într-un loc aglomerat sau călătoresc în autobuz. Aceasta se numește evitarea .

În timp ce comportamentele de siguranță (și evitarea) pot reduce disconfortul pe care îl puteți simți, chiar acum, puteți deveni dependent de ele și puteți începe să credeți că nu puteți face anumite lucruri fără ele.

Și mai mult, te pot face să crezi și mai puternic că anumite situații te pun în pericol real. Pentru ca data viitoare trebuie să încercați să faceți aceeași situație, anxietatea continuă …

Acest ciclu vicios despre o anumită situație (un interviu de muncă) arată modul în care comportamentele de siguranță pot duce la dorința de a evita situațiile. Acest ciclu de îngrijorare poate începe să afecteze încrederea cuiva în sine și să-i facă să se simtă și mai anxioși în viitor.

Când anxietatea poate deveni o problemă?

E firesc să te simți cam neliniștit din când în când. Anxietatea poate deveni o problemă, însă, atunci când:

  • Ne simțim anxioși prea des sau prea mult timp.
  • Ne afectează viața de zi cu zi.
  • Ne oprește să facem lucruri pe care vrem să le facem.
  • Dacă ne îngrijorăm prea mult de lucrurile care nu ar trebui să ne îngrijoreze.

Dacă răspunsul „Luptă sau luptă” este declanșat prea des sau pentru perioade lungi de timp, acesta poate avea un impact mare asupra modului în care gândim, simțim și ne comportăm. Dacă cineva se blochează în această stare de alertă ridicată, se poate simți ca și cum ar fi atacat constant, are probleme de concentrare, de somn și de relaxare și poate evita situații sau activități care îi fac să se simtă deosebit de anxioși. Experiența unui gând anxios după altul poate îngreuna de asemenea să vezi viața cu o atitudine pozitivă sau pur și simplu să te bucuri de viață în momentul respectiv.

Anxietatea poate avea efecte fizice, inclusiv dureri de cap, boală, diaree, atacuri de panică și hiperventilație (respirație rapidă). De asemenea, poate crește riscul de a ridica răcelile și infecțiile și de a întâmpina probleme precum hipertensiunea arterială și sindromul de colon iritabil.

Ce este o tulburare de anxietate?

Anxietatea este principalul simptom al mai multor afecțiuni sau „tulburări”:

Tulburare de anxietate generalizată (GAD)

GAD este o tulburare de anxietate pe termen lung, care implică îngrijorarea constantă pentru tot felul de evenimente de viață și situații de zi cu zi, de unde și denumirea de „generalizat”. nervoasă toată ziua.

Anxietatea socială (fobia socială)

Persoanele cu anxietate socială se tem de situații sociale și se pot îngrijora constant de ce cred ceilalți despre ele. Anxietatea socială este foarte frecventă și poate avea un impact mare asupra vieții de zi cu zi a unei persoane.

Anxietatea de sănătate

Persoanele cu anxietate pentru sănătate își fac griji în mod constant pentru sănătatea lor. Această îngrijorare devine copleșitoare și poate provoca mare suferință. Unele persoane cu această tulburare au o afecțiune medicală de care se îngrijorează. Alții își fac griji pentru anumite simptome, de care se tem că sunt un semn al sănătății sau sunt îngrijorați de condițiile pe care le pot avea în viitor.

Tulburare de panica

Persoanele cu tulburări de panică prezintă răspunsuri subite și foarte intense la frică, cunoscute sub numele de atacuri de panică. Simptomele de panică pot apărea destul de brusc în situații care provoacă persoanei sentimente copleșitoare de teroare. Acest lucru se poate întâmpla chiar dacă în realitate nu poate exista un pericol imediat.

Tulburare de stres posttraumatic (PTSD)

PTSD este o tulburare care poate afecta unele persoane care au experimentat sau au asistat la un eveniment traumatizant și înfricoșător. Persoanele cu PTSD pot trăi din nou experiența prin flashback-uri sau vise, au dificultăți în somn și pot experimenta panică sau suferință. PTSD se poate dezvolta imediat după eveniment sau săptămâni, luni sau chiar ani mai târziu.

Fobiile

O fobie este o teama de un anumit lucru. Aceasta poate fi o situație, un loc, un obiect, un sentiment, un loc sau un animal. Fobiile comune includ o frică de:

  • Păsări sau păianjeni.
  • Heights.
  • Călătorind în ascensoare.
  • Vizitarea stomatologului sau efectuarea unei injecții.
  • Ieșirea într-un loc social ca un supermarket (cunoscut sub numele de Agoraphobia ).

Persoanele cu fobie au o teamă copleșitoare pentru această situație sau obiect care le poate provoca o suferință intensă sau sentimente de panică. Acest lucru îi poate duce să evite lucrul care le provoacă această teamă, făcându-și anxietatea și mai mare.

Tulburare obsesivă compulsivă (TOC)

TOC este o tulburare în care oamenii efectuează acțiuni repetitive (compulsii) pentru a ameliora anxietatea cauzată de anumite gânduri negative, griji sau îndoieli care apar în mod repetat (obsesii). Compulsiile pot fi lucruri precum spălarea mâinilor, verificarea unei uși este blocată sau curățarea casei. O persoană cu TOC poate efectua în mod repetat aceste activități pentru a opri anumite lucruri de care se tem că nu se întâmplă.

Este posibil să experimentați atât anxietatea, cât și depresia?

Da. Probleme precum anxietatea, depresia , stresul , panica și furia nu sunt întotdeauna experimentate singure.

Este destul de comun, de exemplu, să experimentați anxietate și depresie în același timp. Simțirea scăzută sau deprimată poate face pe cineva să se simtă mai neliniștit și să-și facă griji mai mult; și experimentarea anxietății sau a stresului poate duce uneori la sentimentul scăzut sau deprimat.